Får man nok protein uden at spise kød?

En af de absolut største skrøner der er omkring at leve vegetarisk eller vegansk, er at man ikke får nok protein. Det er korrekt, at man ikke altid får nok protein gennem sin kost. Det kan dog lige så godt være tilfældet, hvis man har en kost der indeholder kød. Man kan nemlig sagtens få dækket sit behov for protein, uden at få det gennem kød, eller ved at skulle supplere med kosttilskud og lignende.

Hvor meget protein man har brug for afhænger af mange ting. Naturligvis ens fysiske statur, om man træner meget og andre ting. De gængse kostråd siger, at man skal have 0.8 gram protein pr kilo man vejer. En voksen mand på 80 kg skal eksempelvis således have 64 gram protein på en dag.

Så nemt er det at dække sit proteinbehov

At indtage 64 gram protein på en dag er ikke noget problem, heller ikke selvom man ikke spiser kød. Det er faktisk rigtig nemt.

Morgenmad

Havregryn indeholder ca. 13 gram protein pr. 100 gram, så allerde ved din morgenmad er du godt i gang, hvis du spiser havregryn med mælk. Her skal det dog påpeges at mandelmælk, havre, og lignende, ikke indeholder den samme mængde protein som ganske almindelig komælk. Soyamælk har ca. det samme indhold og er det bedste alternativ i den forstand.

Frokost

Rugbrød indeholder lige omkring 9 gram pr 100 gram, så spiser du eksempelvis hummus på, er dette også en god kilde til yderligere protein.

Spiser du pasta til frokost skal der lidt mere til, da pasta typisk indeholder omkring 5 gram pr. 100 gram.

Aftensmad:

Det er især ved aftenmåltidet, at der er mange, der glemmer at tænke over protein. Her er det nemlig ganske korrekt, at der er mange grønne fødevarer, der ikke indeholder specielt meget protein. Salat, asparges, blomkål og lignende indeholder meget lidt protein, og der skal således rigtig meget til for at få dækket sit behov.

Spiser man derimod soyabønner, linser og kikærter kan man meget hurtig få dækket sit behov. Disse indeholder mere eller mindre det samme som kød. Rå sojabønner indeholder faktisk næsten dobbelt så meget protein som oksemørbrad (dog er det de færreste der spiser rå sojabønner).

Kort sagt, så kan man sagtens få alt den protein man skal bruge i sin kost uden at spise kød. Det er dog især vigtigt at få bønner og linser med i sin kost, hvis man vil være på den sikre side.

Published by

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *